Filmrutan

View Original

Kontroversiell öppningsfilm och frejdig Östlund – Jan Lumholdt rapporterar från Cannes

Årets jury anförda av ordförande Ruben Östlund. Foto: Joachim Tournebize/Festival de Cannes.

I alla fall på ytan såg det glättigt ut på den röda mattan när den 76:e upplagan av Cannes filmfestival invigdes med glammig premiär på 1700-talskostymdramat Jeanne du Barry, där Maïwenn (även regi) spelar legendarisk kurtisan åt Ludvig XV, gestaltad av en fransktalande Johnny Depp. Praktklädda premiärlejon svassade runt, gosade generöst med fansen, log och lattjade i kvällssol bland fotoblixtar.

Maiwenn och Johnny Depp i Jean du Barry. Foto: Why Not Productions.

Underliggande mörkare stråk var i alla fall temporärt på undantag. Som att de två stjärnorna bägge har väldokumenterad turbulens i sina privatliv, inklusive misshandelsprocess med ex-maka (Depp) och offentlig, stundtals högst konkret, spottloska gentemot såväl fransk media som #metoo-aktivism (Maïwenn). Båda var i alla fall i högsta grad på icke-cancelad plats, särskilt Depp på synbart gott humör, inte omöjligt över att återigen få visa upp ett arbete efter att hans skamfilade rykte renderat honom ett mer eller mindre regelrätt anställningsstopp i USA de senaste tre åren.

Minst en av årets jurymedlemmar, amerikanska Brie Larson, visade uppriktig motvilja bara timmar före galan, när hon på juryns presskonferens lät förstå att hon fortfarande inte bestämt sig för ifall hon alls skulle se filmen (som visas utom tävlan och alltså inte ingår i uppdraget). Hade hennes hjärta måhända veknat av Depps tappra galliska språkprestation? Den frågan får vi kanske aldrig veta svaret på.

Varmt och värdigt gick öppningsgalan av stapeln, i klassisk stil. Genomsympatiska Chiara Mastroianni skötte värdinneskapet och omfamnade tillsammans med Uma Thurman årets mottagare av hederspalmen Michael Douglas, som opretentiöst och orepeterat pratade om sin resa genom, ganska bokstavligen, ett liv vid filmen.

En dikt tillägnad Ukraina deklamerades stämningsfullt av årets officiella poster-ansikte, Chiara Mastroiannis mamma Catherine Deneuve. Frejdigast var otvivelaktigt årets juryordförande Ruben Östlund, som inte lade lock på sin hejdlösa fröjd över att dela filmupplevelser ihop med ”sin” grupp av namnkunniga medsittare, bland dem skådespelaren Paul Dano och 2021 års guldpalmvinnare Julia Ducournau (Titane), som nog kan vänta sig en eller annan form av happening-lik aktivitet ledd av sin förman.

Östlund tillägnades även en flott bildkavalkad täckande hela hans filmarinsats i Cannes genom åren, från De ofrivilliga fram till fjolårets guldpalmvinnare Triangle of Sadness – vilkas franska titlar för övrigt är ”Happy Sweden” respektive ”Sans filtre”. Inte omöjligt två lynnen som kan ligga över juryarbetet under detta år, ganska bokstavligen.

Text: Jan Lumholdt

Årets Cannes-festival pågår 16–27 maj. Bland de 21 tävlingsfilmerna syns regissörsnamn som Wes Anderson, Nuri Bilge Ceylan, Todd Haynes, Aki Kaurismäki, Hirokazu Kore-eda, Ken Loach, Nanni Moretti och Wim Wenders. Sju kvinnliga regissörer – Kaouther Ben Hania, Catherine Breillat, Catherine Corsini, Jessica Hausner, Alice Rohrwacher, Ramata-Toulaye Sy och Justine Triet – medverkar i tävlan, ett historiskt rekordantal i Cannes-sammanhang.